onsdag 9 september 2009

Jahaja! Lektionen iställd pga sjukdom. Men uppgiften som är examinerande? Analysschemat?
Många frågar man har och inget svar man får. Inte än i alla fall!
Hade tänkt att man skulle städa ieftermiddag då man kom hem från skolan, men då får man ta an det redan nu, fy vill inte.

På tal om något roligare så hade Smyge havsbad kick-off i dag och det började med möte i Kajutan (konferenslokal), där togs det upp en del siffror och efter inledningen var man off. Men sen fick man en kick då man tog en bit av cheesecaken som jag gjorde. Receptet kommer att komma lite längre ner ( tack Sussie för receptet, det blev hur gott som helst). Efter mötet tog vi oss till Svaneholms slott, där rodde man ( ja jo, Arne och Jessica paddlade dock med sina åror och jag ansåg att då att vi vann tävlingen - först tillbaka till bryggan!), när vi hade rott ut till den bryggan, gick vi i land och gick en frågerunda, som Lotta och Mia hade gjort. Många bra och intressanta frågor! bland annat kom denna:
- Vad är en äggplanta?
1. två förlorade ägg serverat med en dillkvist
x. aburgine
2. det är en svampsort

En fråga som ingen av personalen eller cheferna kunde var hur många platser till vardags är det i matsalen?
1.44 (mitt lag gissade på detta alternativet)
x.50 ( detta var rätt svar)
2.58

När vi hade svarat på alla tolv frågor, så fick vi en uppgift som var - varje lag ska hitta en gås som de hade hängt ut i skogen och sedan ro så snabbt som ni kan tillbaka där vi startade. Det var här jag tyckte att vi vann och inte Arne och Jessica eftersom de paddlade.
När vi kom dit gick vi till ett litet runt hus och där hade Lotta och Mia dukat fram ett bord och startat grillen. Det hade fixat potatissallad, sallad, melon, pain rich, bea-sås och till det ett grillspett, mmm mums fillibaba!
Vädret var helt underbart och vi satt ute och åt. Riktigt tur var det att det inte regnade. Vi satt och snackade och åt till klockan blev lite i sju och sedan gick vi mot våra bilar och körde mot Havsbad. Jag tog min bil och körde till Simlinge och myste med älsklingen. Det blev en tidigt kväll och vi gick till sängs redan vid nio. Andreas skulle upp redan kvart över två, så han försökte somna direkt, medan jag läste lite hur Lars-Görans bok om svenskundervisningen i grundskolan. Jag kände snabbt att ögonen inte klarade av att hålla sig öppna så jag släckte lampan och lade mig till rätta och somande direkt.
Jag hade ställt klockan på sju i dag men snoozade till halv åtta. Drog på mig kläderna och sedan körde jag mot Trelleborg. Klockan nio ringde Sandra och sa att lektionen var inställd och nu sitter jag här och drar ut på städandet. Men jag måste ta mig i kragen och göra det så det blir klart! Sen ska jag läsa vidare i Svenskundervisningens boken.

Receptet som jag gick efter, när jag bakade cheesecake ser ut så här:

Klassisk cheesecake med Lime
antal portioner: 8

1 paket digistivekex (400g)
1 msk smör
2 msk kanel
1 msk vatten
600g philadelhiaost
4dl creme fraiche
5-7 ägg
1 dl socker
1 lime, saft och skal
1 msk vaniljsocker.

* Ugnen sätts på 150 grader. Finfördela kexen, sält smöret och blanda det med kexen, kanelen och vattnet. Klä formen med smeten.
* Kör osten jämn och smidig. Tillsätt creme fraiche och blanda väl. Rör ner äggen, ett i taget och tillsätt sedan limeskal och saft, socker och vaniljsocker.
* Häll smeten i formen och grädda i 35-50 minuter eller tills fyllningen har stelnat.

= gott :P

Inga kommentarer: