måndag 12 oktober 2009

Måndag igen och vecka 42 har då börjat.
Guuud, va tiden går. Utan vi vet ordet om det så är det julaftons morgon, då snön faller ner mot marken och klockan är snart dags för det tradionella kyrkbesöket.
Nu undrar ni kanske varför prata om julafton, den 12 oktober?!
Det undrar nästan jag med, men jag hade faktiskt disussionen om julafton med min mormor i lördags. Då jag fick reda på att det skulle ske förändringar.
Hur kan man ändra en tradition?
Min familj eller tre fjärdedelar av min familj: pappa och min bror ( mamma brukar faktiskt jobba julaftons förmiddag och brukar slutar sådär klockan två). I alla fall, vi brukar då gå till kyrkan vid tolv tiden. Där kommer första förändringen för att min bror kommer inte att vara hemma under jul, han är ju i Australien och kommer inte hem förrän tills sommaren.
Sen efter kyrkan packar vi bilen med julklappar och kör mot gården i Vallby, där träffar man mormor, morfar, moster C, kusinerna M & H, varannat år kommer R, moster K och kusinen C också hemma. Vid två tiden börjar man ta av julbordet som kan innehålla det tradionella med sill, lax, köttbullar m.m. Klockan tre börjar Kalle Anka och sedan kommer "kan du vissla Johanna" med Per Oskarsson, då har mamma också anlutit till sällskapet. Jag har fortfarande "små" kusiner och då är det så att tomten kommer lite tidigare till oss än till er andra. Så när tomten är hos mina vänner har jag packat upp mina klappar och sitter nästan vid bordet igen för att äta lite Helleflundra.
Efter det blir det risgrynsgröt och därefter kommer kaffe och kaka.

Men 2009 kommer det se ut så här:
Min bror är inte hemma, så det blir bara pappa och jag i kyrkan. Ja, Emil har ju inte varit den som sjunger eftersom han upplevde ett trauma under hans barndom, då våran kyrkokörsledare sa till honom när han var 5 r gammal att han sjunger falskt, därför får du bara mima. Jag och pappa däremot hör man när man sitter i kyrkan, det är ju ingen som har tagit misste på det.
Sedan kommer vi att befinna oss på gården inte förrän tre, då är det tänkt att äta julbord, men Kalle då?! Ska vi missa honom. Jag tror det blir så att vi först tittar på Kalle och sedan äter. Det ska jag göra.
Efter det ska tomten komma, sen blir det risgrynsgröt.
Men fisken då?
Jo, den kommer vi att äta dagen efter i Simremarken?! Tradion är ingen man kan förändra. Emil skulle ha hört det här så skulle han bli knäckt.
För min bror är en bror som håller sig till tradioner.
Men men vi får se jag hoppas att det blir trevligt ändå och att jag får en massa klappar av tomten.

Nu ska jag inte sitta här och prata om julen anymore, för nu ska jag gå och nanna kudden för i morgon ska jag skriva min del av våran uppgift som skall in på onsdag.

puss&gonatt!

Inga kommentarer: