torsdag 1 oktober 2009

En trip till London

Onsdagen den 23 september för det skola mellan tio och tolv. Efter föreläsningen var slut tog jag min ROSA resväska och gick mot centralen, där mötte jag, Nilla. Vi gick in och köpte våra biljetter till de tåg som skulle ta oss till Köpenhamn/Kastrup. Vi halv ett tiden var vi inne på flygplatsen och det första vi gjorde var att kolla upp var vi skulle checka in. Men där stod inget om flyget 3466 till London/Stansted. Konstigt tyckte vi och vi kollade tavlan i jämna mellanrum. Men inget hände.
Vi satt och väntade till tio över tre, då incheckning av väskor skulle börja, men ingen öppnade någonting för flighten 3466. Så vi gick till informationen där vi träffade norrlänningen D. Han var väldigt hjälpsam, han berättade för oss att flighten tyvärr var inställd och varför visste han inte. Så vi fick bli omplacerade och fick vänta på flighten som gick till Gatwick istället kl. 20:55. Men D fixade så att vi fick checka in våra väskor och fick gå in på det "roliga sidan" och vänta. SÅ vi satt på Kastrup i ungefär 8 timmar. Vid sju tiden var vi så hungriga så det blev en pizza på Prego och en coca till de, gott!
Halv nio fick vi äntligen stiga på planet och nu kändes det att vi var på väg mot London. Lite över elva var klockan när vi kom till Gatwick flygplats, vi tog tåget in till Viktoria och sedan gick vi till vårat hotell. Vi fick lite hjälp av en äldre herre. Halv tolv var vi framme på Enrico hotell på Warwick Way 77-79. Checkade in och hann inte mer än att krypa ner i sängarna innan vi somnade som stockar båda två. Nillas alarm ringde lite i åtta och kl åtta gick vi ner till frukosten, vi fick välja mellan engelsk eller orientalisk frukost. Vi valde engelsk och när vi fick in den så det första jag sa var:
- Denna frukosten är ju upplagt för brakfisar!
Nilla skrattade och höll med mig. Eftersom den bestod av ett ägg, bacon och bönor.
(De andra två morgnarna beställde vi utan bönor). Efter frukosten gick vi upp och gjorde oss i ordning för en heldag ute på Londons gator. Vädret var underbart och närmare 18 grader. Vi började gå vid nio tiden och om tillbaka vid 19 tiden, så sammanlagt gick vi ungefär tio timmar. Vi tittade på många av Londons historiska ting, som Buckingham Palace, Trafalgar Square, Nelson Column, Horse Guards house, Carbinet War Rooms, St. James`s Park, Picadilly circus, China Town, Westminister Abbey, Big Ben, London Eye, Themsen, Oxford Street och mycket mer.
När vi kom hem till hotellet var vi så trötta att vi somnade vid tio tiden. Alarmet ringde vid åtta tiden dagen efter och vi gick ner för frukost. Denna dagen hade vi bestämt oss för att shoppa på Oxford Street, vi GICK på Park Lane (sidan om Hyde Park) upp till Marble Arch och där började vi på Primark (en billig affär, med allt!) sedan gick vi upp för gatan. SEdan gick vi tillbaka och tog en kalldryck och en kaka från Starbucks och satte oss i Green Park och njöt av det fina vädret.
Vid sex tiden var vi tillbaka på hotellet och gjorde oss iordning för en pubkväll. Vi gick till The Shakespeare, där åt vi en underbart god hamburgare och tog vars två Corona, efter maten gick vi in till puben i samma lokal och tog oss en Soco-drink (gott!) och lyssnade till coverbandet Planet ABBA som sjöng för oss. Vi gick hem vid halv tolv tiden och somande nästan direkt.
På lördagen hade vi satt klockan på lite i nio, gick upp och åt frukost och sedan checkade vi ut. Vi lämnade väskorna på hotellet och gick mot Madame Tussauds, där träffade vi på bla. Will Smith, Tyra Banks och Pele. Efter en och halvtimmes tittande så gick vi mot Oxford Street och träffade Sara på ett Starbucks där. Vi var så trött i benen och så hungriga så vi tog det första bästa Starbucks vi såg. Men de var ju inte så konsitgt att vi hade lite ont i fötterna eftersom vi hade gått 10h i torsdags, 9h i fredags och i lördags gick vi ca 8h. Så en heldel gående blev det.
Efter en snabbrunda på Oxford Street så gick vi och handlade varsin M&M:S påse och en iste och sedan gick vi o satte oss i St.James`s park. Underbart väder denna dagen också.
Halv tolv gick vår buss till Stansted och vid ett tiden var vi framme. Där satt vi och vilade oss till inchechningen öppnade vid fem tiden. Denna gången fanns flighten med på tavlan redan från början! Kom snabbt in kontrollen och sedan gick vi och åt våran sista måltid på Starbucks, det blev en varmchoklad och en varm panini. Sedan gick vi til gate 17 och satte oss för att vänta på att bli insläppta i flyget. Vi hann inte mer än att hitta platser och sätta oss ner innan vi somnade bågge två. Vi vaknade tio minuter innan vi skulle landa. Vi tog tåget till Svågertorp och där hämtade min mamma och pappa oss. Körde Nilla till hennes pärons hus och sedan körde vi till Spelmansgränd, där tog jag mig en dusch och sedan körde mamma mig till Andreas. Somande till lite i någon timme och sedan tog vi varsin pizza till kvällsmat. Vi gick och lade oss rätt så tidigt och mitt alarm ringde halv sju i måndags morse. Jag började jobba på Espresso House kl åtta och slutade kl halv tre. Detta innebar även mitt sista pass på Valens Espresso House. Känns lite konstigt, men det var bäst att göra så här.

Så detta var min sammanfattning på min och Nillas trip till London! Bilder kommer också att laddas upp på bloggen inom en snar framtid.

Nu ska jag fortsätta plugga! puss på er allihop!